TERIMA KASIH KEPADA PENGIKUT

Wednesday 4 April 2012

my new hobby

Assalamualaikum w.b.t

Saya ada hobi terbaru sekarang nih. Tak tau la kenapa sejak dua menjak ni rajin sangat nak try resepi cake. Google punyer google jumpa la dengan 1 blogger ni. Resepi Kek Coklat Kukus Super Moist Tanpa Telur. Tersangat la sedap resepi nyer. Simple sangat!! first time buat terus jadi. Bile jadi, apa lagi upload la dalam fb kan..Tup-tup ada pula orang nak order. Jadi dengan rasminya saya start la amik order dari kawan-kawan. Thanks my friend sudi order kek dari ena's kitchen&cake. Kalau agak-agak malas nak kukus sendiri boleh order kat saya ye..ekekekee..

Nak resepi ke? boleh je. Ilmu yang bermanfaat tak salah dikongsikan bersama.Lagipun saya dapat dari orang kan. Panjang-panjang kan la dengan kawan-kawan moga beroleh manfaat bersama..ekekeke..

Kalau korang malas nak kukus. Order je kat aku. Senang. Tak kecah dapur. Tinggal makan je..ekekekeee..
Sebelum tu jom layan gambo kek coklat eggless kukus super moist.

 First attempt untuk first customer-Kak Erin staff Public Bank kat putrajaya presint berapa,aku tak ingat sebab mase hantar kek just jumpa dia kat depan Masjid Putrajaya..thanks kak Erin..


 2biji kek untuk kak Erin..Lain kali order lagi yee..


 Yang ni pulak order dari Kak Sikin. Budak ofis aku, nak celebrate besday anak kata nya..siap cakap hubby dia cakap sedap!! kalau sedap tu lain kali boleh order la yee...


 Yang ni Order dari Kak Liza. Pun untuk besday anak. Tapi yang lawak nya aku pi salah tulis umur die kat atas kek tu haha..jgn marah kak...



Dua kek kat atas nun order dari kawan sekolah aku kat Kg. Melayu Subang. Staff Public Bank jugak..Order sekali 3 biji. Ribut jap dapur aku nak siapkan order si Ana ni. Lepas siap kemas dapur, rasa legaaaa sangat sebab dapat juga siapkan tempahan orang. Thanks Ana 4 ur order. Lain kali order lagi ye..

Banyak juga aku dapat tempahan. Alhamdulillah..rezeki dari Allah kan. Dapatlah juga back up duit belanja setiap bulan. Syukur.

Resepi Kek kukus super moist eggless:
Bahan A-ayak :
125g tepung gandum
1sudu kecil serbuk soda bikarbonat
2sudu kecil serbuk penaik

Bahan B:
Masak atas api guna api kecil ye. Kacau rata2 jgn samapi mendidih...
2 Cawan susu segar
1 Cawan serbuk koko
1 Cawan gula perang
1/2 Cawan minyak jagung
1/2 Cawan susu pekat manis
1 sudu kecil esen vanilla
secubit garam

Bahan c:
1 sudu besar cuka makan

Kaedah:
Sebelum nk mulakan kerja sediakan pengukus dulu ye..pastikan air mendidih. Sapu loyang tin saiz 6/7inci dengan butter.

Bila bahan B dah siap dikacau rata. Tunggu suam dulu baru tuang dalam adunan bahan A. Tuang sedikit demi sedikit ke dalam adunan bahan A. Kacau rata2 jangan sampai berketul. Bila dah rata tu masukkan 1 sudu besar cuka makan then terus kacau dengan serta merta.

Tuang dalam loyang tin. Dan masukan dalam pengukus. Kukus selama 45min/1jam.

Dah siap!! senang kan...selamat mencuba!!



Wassalam, EnaMokhtar

No comments:

Post a Comment