TERIMA KASIH KEPADA PENGIKUT

Friday 12 April 2013

Kronologi bersalin Hani Nadira PART I

Assalamualaikum w.b.t

Nak start dari mana pun tak tau...heheh...

Takpelah aku start dari tarikh 19hb feb 2013. Tarikh aku kena serah diri untuk di induce. Masa tu dah 38weeks. Datang ke Hospital Columbia untuk jumpa dengan Doktor Intan. Sebelum nak induce tu aku kena masuk dalam labour room. Duduk dalam tu tunggu doktor Intan nak check bukaan. Kalau belum ada bukaan atau bukaan baru 1cm dia akan induce aku.

Sebelum Doktor nak check bukaan dia scan tengok kedudukan baby dan sebagainya takut ada komplikasi katanye. Owh..lupa nak bagitau. Aku di suruh induce sebab baby besar. Masa scan tu doktor Intan kata baby awak estimate 3.6kg. Kalau awak nak tunggu samapi tarikh due takut baby boleh cecah 4kg lebih. Risiko masa bersalin pun tinggi katanye. Takut baby sangkut kat bahu. Sebab dah banyak kes yang doktor Intan handle kebanyakkan patient taknak induce dan nak tunggu sampai sakit. Akibatnya bila baby besar dan sangkut kat bahu boleh akibat kecacatan pada baby. Ataupun kesan koyakkan yang banyak. Ataupun bila baby dah sangkut takut baby lemas dan terpaksa operate. Doktor Intan cakap dia seboleh-bolehnya taknak operate patient. Sebab risiko operate lagi tinggi. Allah dah ciptakan perempuan ni dengan sebaik-baik fungsi. Dah ada laluan semulajadi. So,kenapa nak amik risiko operate. Sebab operate tu adalah pilihan terakhir untuk patient yang hanya ada masalah berat je.

Ok. lepas je Doktor Intan scan. Dia bagitau aku awak kena induce la harini. Baby pun duduk cantik sebab muka menghadap kebawah. Means memang sesuai la sangat kalau nk bersalin harini. Tapi bila aku kenang-kenang balik. Tak sanggup rasanya nak kena induce. Biarlah sakit secara semulajadi. Aku jadi serba salah. Dan akhirnya aku mintak tangguh sehari dua lagi untuk induce. So, Doktor Intan kate terpulang kat awak. Kalau awak ada rasa sakit terus datang hospital jangan tunggu lagi. Itu nasihat dia sebelum aku dan hubby keluar bilik.

20Feb 2013

Masa ni start dari malam tu aku dah rasa sakit. Tapi mild je. Sakit pinggang dan perut yang ala-ala manja je. Ada aku cakap dengan hubby pasal sakit tu. Hubby terus ajak ke hospital tapi aku cakap tak sakit sangat boleh tahan lagi. Tunggu la kalau sakit lain macam baru kita pergi hospital ye. Dalam masa yang sama aku belasah minum air kelapa muda banyak-banyak. Itu pun salah satu ikhtar untuk cepatkan bukaan.

Dalam masa aku tengah melepak-lepak depan TV, tetiba ada orang bagi salam kat luar. Laaa...rupe-rupenya nurse dari KK Nilai yang datang. Aik,pelik ni bila aku buat checkup kat KK? macamana dia tau aku tengah mengandung ni? pelik la sungguh...

Nurse tu bagitau yang dia dapat info pasal aku tengah mengandung ni dari klinik Sariah. Sebab memang dorang akan sentiasa buat pemantauan kat klinik-klinik swasta area Nilai. Siapa yang tak buat buku kat KK, nurse dari KK akan pergi ke setiap klinik swasta untuk ambil semua maklumat ibu-ibu mengandung sebagai langkah berjaga-jaga. Sebab pernah dah ada kes bayi meninggal dalam perut sebab si ibu ada darah tinggi. Si ibu ni buat checkup kat klinik Sariah. Jadi bila dah ada kes kematian macam tu KK la yang akan dipersalahkan.

Ok,

Berbalik kisah nurse yang datang rumah tadi tu. Dia check la semua pasal aku. Ukur perut, amik tekanan darah dan air kencing semua lah. Pastu tanya aku ada sakit tak? Aku cakap la ada...tapi tak sakit sangat. Terus nurse tu suruh aku gi sepital. Sebab anak kedua cepat je bersalin. Siap dia cerita yang dia baru ni ada sambut orang bersalin kat highway seremban. Bersalin dalam lori. Ikut si suami  kerja bawak lori. Uiks, seriau aku dengar. Lepas je nurse tu balik terus aku siap-siap tukar baju berdesup pergi hospital. Hana aku hantar kat nursery dulu.

Alamak....si adik dah berbunyi....nanti aku sambung balik..

Jangan lupa tunggu entry kronologi part II pulak yeee....:)



Wassalam,
EnaMokhtar

No comments:

Post a Comment